Intangibles, Market Failure and Innovation Performance

Publié le 26 janvier 2015

Par Ahmed Bounfour*, Professeur à l'Université Paris-Sud, Responsable de l'axe Réseaux Innovation  au laboratoire Réseaux et Innovation territoires et Mondialisation (RITM – Faculté de droit, économie, gestion de l'Université Paris-Sud),  titulaire de la chaire européenne de l'immatériel
* avec Tsutomu Miyagawa, Gakushuin University, Tokyo

L'ouvrage met en évidence l'importance des investissements immatériels pour la croissance des entreprises et des nations, leurs complémentarités  et analyse le problème que posent les imperfections de marché pour ces investissements. Il met en évidence comment les pratiques managériales, relatives à l'immatériel, impactent  la création de valeur par les entreprises.

Quatrième de couverture :

▶ Provides a renewed approach to the issue of investment in innovation
▶ Presents an international view of investment in intangibles and their complementarities
▶ Aligns an ICT driven approach with a strategic perspective and microeconomic foundations

This book addresses the issue of intangibles' contribution to growth at macroeconomic and microeconomic levels. It provides a review of a set of new approaches to innovation growth. It also considers the issue of how to invest in intangibles, especially with regard to the market failure issue. The book focusses on three major themes: First it provides a better understanding of how intangibles contribute to economic growth and value creation. In a second part it presents emerging practices as well as examples of market failure, analyzing managerial practices in relationship to market imperfections. Finally the book links the value of intangibles with innovation and the performance of firms.

Editions Springer – 2015 – 310 pages – 266 illus – 88,29€

Dernière modification le 28 janvier 2015